|
Moja przyszłość w moich rękach
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2835 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Motto: "Doniosłość teraźniejszości rzadko jest natychmiast rozpoznana:
Następuje to dopiero o wiele później"
A. Schopenhauer Treśći: Określenie celów życiowych i umiejętne wybranie dróg do ich realizacji. Cel: Po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien:
- Wiedzieć dokąd zmierza – znać swój cel nadrzędny
- Uświadamiać sobie konieczność stawiania sobie celów pośrednich, które pomagają osiągnąć cel nadrzędny
- Umieć określić własne możliwości i warunki potrzebne do realizacji celów życiowych
- Czuć się odpowiedzialnym za swoje życie
Metody i techniki pracy. Wykład , praca w małych grupach, dyskusja, rysowanie mapy życia,
Środki dydaktyczne. Arkusze szarego papieru, kolorowe pisaki.
Przebieg lekcji.
- Po podaniu tematu nauczyciel stawia uczniom pytanie:
- Jak uważacie, co czyni życie wartościowym ?
- uczniowie w grupach zastanawiają się nad odpowiedzią,
- przedstawiciele grup przedstawiają przemyślenia ,
- krótka dyskusja.
- Wykład;
- Odwołanie się do dnia dzisiejszego, kiedy młody człowiek ma dopiero kilkanaście lat i przed nim perspektywa samodzielnego dorosłego życia.
- Zaznaczenie , że każdy chciałby aby jego życie było wartościowe, twórcze , cenne . Jeśli chce się przeżyć sensownie życie i wypełnić je znaczącą treścią, dobrze jest wiedzieć dokąd się zmierza , dobrze jest znać swój cel (omówienie celu nadrzędnego i celów pośrednich)
- Podkreślenie , że jeśli myśli się o życiowych celach, należy brać pod uwagę własne możliwości i warunki ,dlatego tak ważne jest poznanie siebie samego.
- Uzmysłowienie uczniom , że przebieg życia uwarunkowany jest przez wiele czynników na niektóre z nich mamy wpływ na inne nie. Czasami zdarza się tak ,że los pokrzyżuje plany na przykład dojdzie do różnych nieprzewidzianych wydarzeń , które zburzą ustalony porządek dotychczasowego życia i wówczas trzeba zmienić swoje cele lub tylko drogi do ich osiągnięcia
- Na zakończenie wykładu nauczyciel zadaje pytanie:
Czy umielibyście podać przykłady osób z literatury., które pomimo nieprzewidzianych okoliczności , potrafiły przejść zwycięsko przez próby życia i osiągnąć wcześniej wytyczone cele ?
- W życiu ważne jest jasne sprecyzowanie najważniejszego celu oraz swoich dążeń (nauczyciel rozdaje arkusze szarego papieru i pisaki).
- Następnie prosi uczniów aby zastanowili się i zapisali w górnym rogu arkusza NAJWAŻNIEJSZY CEL SWOJEGO ŻYCIA.
- Uczniowie rysują mapę życia, która ma składać się z dwóch części .
Pierwsza część; mapa "drogowa" dotychczasowego życia , począwszy od narodzin do dnia dzisiejszego. Na mapie powinny być widoczne dobre miejsca a także drogi "otwarte" , postoje z pięknym widokiem itp. Powinny być tam też złe miejsca - wyboje ,dziury , szpitale , roboty drogowe. Należy zaznaczyć przeszkody , objazdy oraz główny kierunek dzisiejszej trasy.
Druga część ; mapa "drogowa" przyszłego życia rysowana z wyobraźni z "trasą" z celami jakie sobie stawiają uczniowie i z drogami jak mogą je osiągnąć.
Po skończeniu chętni uczniowie prezentują swoje prace.
- Na zakończenie zajęć nauczyciel prosi uczniów o refleksję nad życiem , aby zgodnie z mottem lekcji zdawali sobie sprawę jak ważne jest to, co robią teraz , bo teraźniejszością budują swoją przyszłość.
Ewa Andryszek |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|